– Hvem blir våre nye naboer? Her er plass til flere rundt bordet!

Beboerne på Consulens Brygge møtes til sommerfest, morgenbad, turer, julemiddager, TV-fotball, quiz og mer. Nå er de spente på hvem som sikrer seg en av de siste ledige leilighetene – og gleder seg til nye ansikter i det sosiale bomiljøet.

Klokka har rundet 18.00 og praten går livlig rundt langbordet i selskapslokalet på Consulens Brygge. Årets sommerfest har flyttet innendørs på grunn av det rogalandske juniværet, men det setter ingen demper på stemningen.

– Det er godt å møtes slik. Alltid kjekt med en prat og en oppdatering på hva som rører seg i nabolaget, sier Ingrid Ullestad.

Ingrid var blant de første som flyttet inn i prosjektet i 2022, og forteller at hun er strålende fornøyd med å bo et sted der det er så godt tilrettelagt for at naboene kan møtes til både hverdags og fest.

– Se bare på dette flotte selskapslokalet. Her er det fest i dag, og til helga blir det fotball-VM på TV. Det er selvfølgelig helt frivillig å bli med på det som arrangeres. I dag er vi 18, og vi har god plass til flere.

Ingrid Ullestad forteller om et etablert og inkluderende bomiljø på Consulens Brygge.

– Kjekt med nye naboer!

Rein Olav Hansen (i midten) forteller at det er ledige leiligheter i trinn 3 og 4, som bygges nå.

De forteller med store smil at de er litt nysgjerrige på hvem som blir deres nye naboer.

Blant temaene som diskuteres denne onsdag ettermiddagen, er salgsstatusen på trinn 3 og 4 – de to nye byggene som nå har begynt å reise seg like ved.

Styreleder i sameiet, Rein Olav Hansen, følger utviklingen tett.
– Det er fremdeles 12 ledige leiligheter. De fleste er på rundt 105 og 123 m² BRA-i, i tillegg til en mindre leilighet og to toppleiligheter, forteller han.

– Vi er veldig spent på hvem som flytter inn. Det er jo kjekt med nye naboer. Her blir man fort kjent, og det er alltid plass til flere rundt bordet.

Du ser de ledige leilighetene – og utsiktene – i boligvelgeren her

Et velfungerende Heime-prosjekt

Tone Goa i Heime og 18 Consulens Brygge-beboere samlet seg til sommerfest med mat og quiz. – Vi utvider gjerne langbordet, forteller Tone.

Tone Goa er vert for sommerfesten og følger samtalen med et smil. Som representant for Heime, den stavangerbaserte virksomheten som bidrar til trivsel og tilhørighet i boligprosjekter, er det hennes jobb å hjelpe nye og gamle beboere med å finne hverandre.

Tone understreker at deltakelse alltid er frivillig.

– Noen er med på mye, andre på litt mindre. Her deltar man når man har lyst og når det passer. Hun forteller at Heime tar initiativ til aktiviteter gjennom året og inviterer via Heime-appen, som beboerne bruker til å holde seg oppdatert og melde seg på det de ønsker å være med på.

– De arrangerer også egne aktiviteter. I desember var det julemiddag her, og da var det en som laget ribbe og serverte over 20 gjester rundt dette langbordet, forteller Tone.

– Det fine her er at fellesskapet allerede er etablert. Nye beboere flytter inn i et miljø som fungerer.

Gjesterom, delerom og el-sykler

I tillegg til selskapslokalet har Consulens Brygge to flotte gjesterom og et innholdsrikt delerom som kan reserveres via Heime-appen.

Her finner beboerne blant annet verktøy, utstyr og fem el-sykler til felles bruk. – Veldig praktisk. Da slipper alle å eie sin egen verktøykasse, gardintrapp og sykkel, forteller Tone.

Prosjektet med egne vennskapsgårder

– Kortreist og lokalprodusert mat, levert på døra. Helt fantastisk med egen vennskapsgård, sier Ingrid Ullestad til Camilla Torvik Tønne fra Ullandhaug Økologiske Gård.

Denne sommerfestkvelden har Consulens Brygge også besøk av Ullandhaug Økologiske Gård, Kleppes Mikrobakeri og Hillevågs egen honningprodusent PlanBi.

Via Heime-appen har beboerne bestilt nyhøstede grønnsaker, ferskt surdeigsbrød og lokal honning høstet fra bikuber mellom Rennesøy i nord og Egersund i sør. Alt blir levert rett på døren.

Camilla Torvik Tønne fra Ullandhaug Økologiske Gård forteller at Consulens Brygge er først ut i samarbeidsprosjektet.

– Tanken er at vi skal levere annenhver uke. Kortreist og lokalprodusert mat er jo i vinden som aldri før, og vi håper dette kan bli et fint tilskudd til det gode livet her på bryggekanten.

Erling og Elsa Annikki Knudsen bor på Consulens Brygge i dag – og har kjøpt ny leilighet i det ene bygget som oppføres nå. – Det sier vel alt om hvor fornøyde vi er med bomiljøet når vi velger Consulens Brygge enda en gang, sier Erling.